Bok
Arkitekturverksted
kjajkajka
Boken
Kjøp boken
Abstrakt forlag AS
Henrik Ibsens gate 28
0255 Oslo
Telefon: +47 922 39 866
abstrakt@abstrakt.no
www.abstrakt.no
Boken koster 365 kr og kan kjøpes gjennom alle landets bokhandlere eller gjennom følgende nettbokhandlere:
Anmeldelse av boken skrevet av Solveig Sandness i tidsskriftet Arkitektur N nr. 6/2018: «Krefter på kroppen»
INN I ARKITEKTUREN – inspirasjon til å utforske byggekunst
En bok om historiens epokegjørende bygninger. Presentert som en aktivitets- og opplevelsesbasert utforskning av byggekunst med fortellinger og konkrete arkitekturbeskrivelser. Leseren «nærmer» seg bygningen og tar den «i besittelse». Faginnholdet kan deretter tilpasses ulike alderstrinn. I tillegg til hovedavsnittene Arkitekturfortelling og Arkitekturverksted har hvert kapittel Refleksjoner og råd med kommentarer til aktivitetene. Avslutningsvis kommer Tegning med tegneøvelser tilknyttet temaet.
Eksempler fra kapitlene i boken Inn i arkitekturen
Hvert kapittel har to hovedavsnitt: Arkitekturfortelling og Arkitekturverksted. Deretter følger et avsnitt med Refleksjoner og råd. Her fremsettes tanker om undervisningsstoffet og kommentarer til aktivitetene i arkitekturverkstedet. Avslutningsvis kommer avsnittet Tegning. Her finner man ulike tegneøvelser tilknyttet temaet.
Kapittel 1, «Pyramiden – en evig form», tar for seg den egyptiske pyramiden som fundamentet i den store arkitekturens historie; pyramidens karakter av tyngde, monumentalitet og uforanderlighet.
Kapittel 2, «Søylen i tempelet – steinen som bærer», tar for seg søylen som det sentrale arkitekturelementet i det greske tempelet; det grunnleggende prinsippet om at noe bærer og noe blir båret og den greske arkitekturen som en manifestasjon av likevekt og proporsjonalitet.
Kapittel 3, «Buen og hvelvet – erobringen av rommet», tar for seg den romerske bue- og hvelvkonstruksjonen; overbygging med steinmaterialer av store rom.
Kapittel 4, «Den gotiske katedralen – steinen som svever», tar for seg den gotiske katedralens differensierte steinkonstruksjonssystem; avanserte buekonstruksjoner med mulighet for store lysåpninger og varierte romutforminger.
Kapittel 5, «Kuppelen i Firenze – en fantastisk krystall», tar for seg en kuppelbygning i renessansen; innovasjon i nye byggeoppgaver og prosjekttegning som arkitektens arbeidsredskap.
Kapittel 6, «Jernets tidsalder – Eiffels tårn», tar for seg jernrammen som revolusjonerende konstruksjon i Eiffeltårnet; lette rammekonstruksjoner med samvirke av trykk- og strekkhåndtering som gir mulighet for store åpne rom.
Kapittel 7, «Moderne arkitektur – armert betong», tar for seg funksjonalismens rasjonelle arkitektur; armert betong som gir mulighet for å skille konstruksjonen fra veggen og fri utforming av plan og fasade.
Kapittel 8, «Arkitektur og natur – bærekraftig byggekunst», tar for seg anonym folkearkitektur som inspirasjon for en bærekraftig og naturtilpasset byggeskikk.
Utstyret i arkitekturverkstedet er dimensjonert slik at det kan bygges romformer som gir en en-til-en-opplevelse (fullskala) og slik at materialene kan inngå i reelle konstruksjoner som kan belastes. Utstyret skal være enkelt, lett og håndterbart. Et annet hensyn er at utstyret skal være ufarlig. Det er lagt vekt på at utstyret skal kunne brukes i flere ulike øvelser slik at antall forskjellige elementer begrenses.