boken_22.jpg

Tegning

Tegning

Tegne og forstå – tegne og formidle

Formidlingen i arkitekturverkstedet baserer seg på enkel tegning. For god flyt i fortellingene og instruksjonene er det en fordel med raske tegninger. Når læreren tegner og kommer bygningene trinnvis til syne og gir elevene tid til å reflektere. Jo enklere tegningen er, desto mer må elevene være aktive og danne sine egne forestillinger.

I arkitekturverkstedet legges det ikke vekt på fotografier. Vi omgis av en ustoppelig billedstrøm og dveler som regel ikke mange sekundene ved hvert bilde. Derfor går arkitekturverkstedet inn for en langsom måte og når de har grepet på det karakteristiske ved arkitekturen så supplerer vi med bilder.

 
DSC_1176_small.jpg

Formidlingen i arkitekturverkstedet baserer seg på enkel tegning. For god flyt i fortellingene og instruksjonene er det en fordel med raske tegninger. Når læreren tegner og kommer bygningene trinnvis til syne og gir elevene tid til å reflektere. Jo enklere tegningen er, desto mer må elevene være aktive og danne sine egne forestillinger.

I studiet av arkitektur brukes to ulike typer tegning. Den ene er teknisk tegning – eller saktegning – og omfatter det vi gjerne kaller plan, snitt og fasade. Den andre er perspektivtegning, som benyttes når det som blir iakttatt skal gjengis. I boken INN I ARKITEKTUREN er perspektivtegning først og fremst brukt for å vise det man vil kunne se om man hadde hatt motivet foran seg. For eksempel må man tenke seg at man står i landskapet foran en egyptisk pyramide, et gresk tempel eller en gotisk katedral.

Saktegning og perspektivtegning er gode redskaper i studiet av arkitektur og skal først og fremst være til hjelp for å forstå romlige forhold. Tegningene bør ta sikte på å vise det sentrale i arkitekturen på enklest mulig måte.

P1010937.jpg
P1030783.jpg
20150826_150600_large.jpg

La hånden få tegne –

Enkle leveregler for hånd, blyant og papir

Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen, oktober 2023

De yngste tegner – fra fortelling til formende praksis

Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen, desember 2022

Lærerens egen tegning – et hverdagsverktøy

Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen, november 2022

Inn i voksen tegning – en utvikling fra flaten til rommet

Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen, september 2022

Skissen – tegning som billednotat

Å tegne er noe langt mer enn å lage fine bilder som man kan vise frem. En tegning kan brukes som redskap til å forstå, og en rask skisse bidro til å redde Notre-Dame fra å ende som en askehaug.

Bedre skole nr. 4/2021

Jeg – en tegner?

Jeg tegner, altså ser jeg – bidrag til en elementær tegnepedagogikk.

Form nr. 3/2021

Å tegne med ungdom

Tegningen får nye oppgaver i ungdomstiden. Planlegging av form og arbeidsprosesser blir mer kompleks og fordrer visuell kompetanse. Til forskjell fra tegning ut fra indre forestillinger, så er det nå den direkte iakttakelsen av ytre, romlige omgivelser som skal øves.

Steinerbladet nr. 2/2021

Inn i rommet

På Norsk design- og arkitektursenter sin undervisningsavdeling Formlab er det høyt under taket. Svartmalte tavler dekker veggene, og tre, store hvite kasser er trukket med kraftpapir. Det er klart for lærerkurs i arkitekturtegning. Sivilarkitekt og kursleder Alf Howlid har solid undervisningserfaring, både som lærer i Steinerskolen og i Formlab der han tar imot lærer- og studentgrupper, samt skoleklasser.

Inn i rommet
Intervju med Alf Howlid
Artikkel fra Form 2/2015
Av Bibbi Omtveit

Individet og perspektivet

Så sant man ikke er på stedet, så formidles rom alltid ved hjelp av stedfortreder: en modell, et bilde eller en tegning. Perspektivtegningen formidler et menneskes opplevelse av rommet, den subjektive iakttakelsen.

Bedre skole nr. 2/2015