Tegning
Tegning
Tegne og forstå – tegne og formidle
Formidlingen i arkitekturverkstedet baserer seg på enkel tegning. For god flyt i fortellingene og instruksjonene er det en fordel med raske tegninger. Når læreren tegner og kommer bygningene trinnvis til syne og gir elevene tid til å reflektere. Jo enklere tegningen er, desto mer må elevene være aktive og danne sine egne forestillinger.
I arkitekturverkstedet legges det ikke vekt på fotografier. Vi omgis av en ustoppelig billedstrøm og dveler som regel ikke mange sekundene ved hvert bilde. Derfor går arkitekturverkstedet inn for en langsom måte og når de har grepet på det karakteristiske ved arkitekturen så supplerer vi med bilder.
Formidlingen i arkitekturverkstedet baserer seg på enkel tegning. For god flyt i fortellingene og instruksjonene er det en fordel med raske tegninger. Når læreren tegner og kommer bygningene trinnvis til syne og gir elevene tid til å reflektere. Jo enklere tegningen er, desto mer må elevene være aktive og danne sine egne forestillinger.
I studiet av arkitektur brukes to ulike typer tegning. Den ene er teknisk tegning – eller saktegning – og omfatter det vi gjerne kaller plan, snitt og fasade. Den andre er perspektivtegning, som benyttes når det som blir iakttatt skal gjengis. I boken INN I ARKITEKTUREN er perspektivtegning først og fremst brukt for å vise det man vil kunne se om man hadde hatt motivet foran seg. For eksempel må man tenke seg at man står i landskapet foran en egyptisk pyramide, et gresk tempel eller en gotisk katedral.
Saktegning og perspektivtegning er gode redskaper i studiet av arkitektur og skal først og fremst være til hjelp for å forstå romlige forhold. Tegningene bør ta sikte på å vise det sentrale i arkitekturen på enklest mulig måte.